20130121

Firebinteanu: "mai lasă-mă cu underground-ul si cu independenta - muzica bună se face cu bani multi, cu producatori, cu public in delir..."


Fierbinteanu canta demult, canta fusion, spre experimental pop, cu elemente de electronica, si, cel putin pentru autorul blogului, au intrat in radar odata cu castigarea concursului de remixuri la Dvorak, organizat de Centrul Ceh (din pacate piesa nu mai este pe soundcloudul institutiei, asa ca cereti-o daca vreti sa o ascultati). Si mai cu seama cu ocazia participarii la unul dintre evenimentele simultane  desfasurate in Bucuresti la Centenarul Cage inchipuit de Sambata Sonora.
Cristian apare pe scena si in proiectul Plurabelle, si as zice ca e foarte ironic, si autoironic si ludic si spontan si hiperbolic, atat in muzica cat si in realitate (desi inca nu ne-am cunoscut personal). O sa pastrez insa toate calificativele pentru recenzia albumului The beauty of music pe care l-am primit prin posta si care, ca sa zic doar putin, e o mare surpriza din toate punctele de vedere (in primul rand pentru ca mi-a parvenit ambalat frumos in tipla, lucru care nu mi s-a mai intamplat de cand eram mic!)
Cristian a raspuns intrebarilor din chestionarul trimis pentru articolul cu independentii din Dilema. Cu un trademark propriu, Fierbinteanu style.


1. Ce arie de expunere ai in prezent si spre ce tinzi (local, national, european, international)? In ce locuri concertezi de obicei si unde ti-ar placea/ti-ai dori sa fii invitat sa participi?

Aria de expunere este destul de mica, sublocala. As vrea sa ajung la una cat mai mare, dar pentru asta e nevoie de 2 lucruri: muzica buna si management bun. Eu nu pot decat sa incerc sa ma ocup de prima parte. Am cantat de doua ori in Control, de cateva ori la Green Hours, de doua ori in Praga (cat de bine a fost!) si de doua ori la Street Delivery. In rest, cluburi si galerii mici (unde e superb, bineinteles).

2. Cum ai ajuns sa intri in circuitul muzical in care evoluezi in prezent?

E mult spus circuit muzical. Am ajuns sa cant in locurile acestea dand cateva mailuri si un link catre o inregistrare decenta. Domnii de acolo au fost atat de politicosi incat au spus "Dom'le, suna OK, hai".

3. Cum iti promovezi muzica si cum te promovezi ca artist? Descrie te rog toate canalele si mijloacele folosite, de la cele formale (comunicate presa, agentii PR etc.) la cele informale (fb, bloguri, twitter, myspace etc.).

Raspunsul corect si sincer la intrebarea "Cum iti promovezi muzica si cum te promovezi ca artist?" este, in cazul meu, "nicicum". Sigur, am pus cateva cantece pe fierbinteanu.com, facebook.com/fierbinteanumusic, pe youtube.com/user/fierbinteanu - dar asta face oricine si nu e suficient. Consider ca un manager bun si dedicat, care are multe relatii formale si mai ales informale, poate face minuni apropo de promovare si de succesul oricarei intreprinderi artistice. Iar daca artistul e bun, cu atat mai bine. E o banalitate ce am spus, dar este adevarat. Asa functioneaza domeniul asta. Eu nu sunt un manager, absolut deloc. Am nevoie de un manager la fel de bun la manageriat pe cat sunt eu de bun la muzici - nu e o lauda, e constatarea unei lipse. Rezultatul ar fi briliant, va asigur. As fi un Anthony and the Johnsons al Carpatilor. Revenind, subliniez si semnalez public in cazul meu lipsa unui manager.

4. Albumele/piesele tale au fost publicate prin intermediul unor case de discuri sau indendent sau in regie proprie? Care e aportul adus de networkul de productie si de distributie in care evoluezi muzicii pe care o faci?

Raspunsul este: "atat de independent incat putem spune ca inca nici nu au fost publicate". In cele cateva cazuri in care oamenii au ascultat in masina cate un disc facut cadou reactiile au fost foarte frumoase. Numarul de accidente auto a scazut drastic. Dar, din nou, promovarea nu e domeniul meu. Si nu se poate vorbi despre "aportul adus", e gresit.

5. Consideri ca expunerea ta unui public mai larg ar fi sau nu benefica pentru evolutia ta ca artist? Poti sa argumentezi pozitia ta?

Pai e normal sa fie benefica expunerea catre un public cat mai larg. Da, cu cat mai multi spectatori, cu atat mai bine. Reactiile sunt mai multe, impactul este mai mare. Sau, de ce nu, esecul mai rasunator. De fiecare data cand au venit multi oameni reactiile au fost foarte bune, pentru ca am cantat cu pofta. Lucrurile sunt simple: daca publicul intelege si apreciaza, sta si aplauda. Si, eventual, vine si data viitoare. Daca nu intelege despre ce e vorba, daca este de parere ca esti slab, pleaca. E simplu si dur. Dupa cel mai recent concert din Control, unde lumea a parut a avea o reactie chiar buna, s-a scris pe bloguri despre mine, deci expunerea este benefica


6. Ce inseamna pentru tine artist independent si muzica independenta? Care este relatia acestora cu undergroundul si cu mainstreamul?

Artist independent e atunci cand nici o publicatie de muzica nu scrie despre tine, nu te cheama nimeni sa canti nicaieri, nicio casa de discuri nu te vrea si, mai ales, nu te difuzeaza nimeni pe Radio Guerrilla. Iar tu, in timpul asta, incerci sa faci o melodie buna si constati cu stupoare ca de patru luni muncesti zi de zi la asta si inca nu suna pe cat de bine ai vrea. Si nici cu sexul nu stai grozav. Iar despre relatia cu undergroundul si cu mainstreamul, numai eu știu ce e în sufletul meu, încât nici nu-mi mai vine să zic nimic!

7. Evoluezi in perimetrul de manifestare al cuiva care a decis sa ramana in underground in opozitie cu mainstreamul sau al cuiva care considera ca undergroundul e o perioada de tranzitie la mainstream si ca incadrarile sunt fluide si nu te intereseaza decat sa te exprimi? De ce?

Evoluez in "perimetrul de manifestare" al cuiva caruia ii place foarte mult sa faca melodii, sunete si texte, sa le inregistreze, sa le modifice si sa le schimbe, sa le finalizeze si sa le puna pe internet sau pe discuri. Dar, mai ales, sa faca acest lucru live, in fata unor oameni care il vad si il asculta. Daca la final oamenii sunt incantati (si au fost cateva momente in care a parut ca asa a fost), atunci e perfect, se inchide cercul, actul are sens si relevanta pentru cei din jur. A avea o formație este, vezi rocambolesque.ro, turbionar, galactic, universal, hiperbolic, acid orgasmic, fantastic, turbat, total şi superb. Dacă te şi place lumea, eşti chiar foarte fericit în viaţă. Și până la urmă, mai lasă-mă cu underground-ul și cu independența - muzica bună se face cu bani mulți, cu producători, cu public in delir, cu băutură, cu femei, cu droguri, cu lupte de câini, cu excese, cu voodoo, cu reproșuri, cu manageri infractori dar pricepuți. Uite la Robin and the Backstabbers!

8. Ai avut tendința să exprimi o poziție socială prin muzica ta sau doar una estetică și funcțională?

Da, recent am cântat (urlat) live, într-o melodie a formației Plurabelle, un refren care suna așa: "We wanna change the world", repetat de vreo opt ori. E social? E suficient? Nu m-a crezut nimeni, normal. Dar sper ca pe viitor sa am din ce in ce mai multe ocazii sa fiu social, mai ales ca am cateva idei superbe in acest sens.

9. Cum te situezi si cum iti faci cunoscuta pozitia fata de mainstreamul muzical romanesc actual? Ai avut luari de pozitie, formale (publicatii si site-uri de profil) sau informale (pagina proprie de facebook, twitter, myspace sau comentarii online)? Situarea ta in underground si perceptia ta ca artist independent este ea insasi o astfel de pozitie?

"Mainstreamul muzical romanesc actual" e un concept similar, pentru mine, cu autostrazile din Romania. Hai mai intai sa avem autostrazi si mainstream si apoi vorbim. Sunt social, nu?

10. Cum te raportezi la popcultura contemporana romaneasca si de aiurea? Esti critic, integrator, te infuenteaza, nu te intereseaza, aspiri sa intri in ea etc.? Cum argumentezi?

Ma raportez intr-un mod foarte personal. Mi-ar placea sa fac niste coveruri in stil Ion Dolanescu sau Cristi Minculescu la piese respectabile de la My Morning Jacket, Radiohead, Grimes sau chiar Seal. Nu glumesc, habar nu aveti cat de monumental poate sa sune! Apropo de critic si de integrator, o mamica ingrijorata mi-a spus ca fiul ei si colegii lui asculta LaLa Band. Eu i-am spus ca vin The Ex in Control, ca Sambata Sonora il aduce pe Jaap Block, ca ii poate vedea pe Tuxedomoon. Nu ii mai descriu reactia. I-am spus atunci ca tocmai a fost reeditat tot Beatles-ul pe vinyl, intr-o editie exceptionala. S-a bucurat pentru mine.

In rest, totul e superb, a face muzica e chiar foarte foarte frumos si va urez cele bune si sa veniti sa ne vedeti live, sa va luam piuitul.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Leave a comment